Statisztikai tény: az iskolai megemlékezések dögunalmasak. Minden
évben ugyanazok versek. Minden évben ugyanazok a dalok. Ráadásul ünneplőben.
De mi van, ha a Himnuszt nem az énekkarosok éneklik, hanem
több ezer ember? Milyen, ha nem kisdiák szavalja a verset, hanem Sinkovits
Imre, és a tömeg tiszta szívből ordítja, hogy "Rabok tovább nem leszünk!" ?
Egy őszi délután
Lóri, Hanna, Réka és Sanyi október 23-án délután érkeznek '56-ba,
és rögtön a felvonulók közé keverednek. A Bem térnél elveszítik egymást, és míg
Hanna és Lóri a Kossuth térre mennek és meghallgatják Nagy Imre "Elvtársak"
kezdetű beszédét, addig Sanyi és Réka a Rádióhoz sodródnak, ahol megmentik egy
meglőtt fiatalember élettét.
Pesti srácok
Lóri tudja, hogy dédapja a Corvin közben harcolt, mielőtt a
szovjetek bevonulása után elmenekült az országból, hátrahagyva feleségét és pár
hetes kisbabájukat. Úgy érzi, az ő családjának valamikor ekkor csúsztak félre a
dolgok. Ha a dédpapa nem megy el, talán minden más lett volna a nagymamának,
Anyunak, talán még neki is. Így hát Lóri és Hanna a Corvin közben mennek, hogy
megtalálják őt, Sanyi és Réka pedig őket keresve szintén ott kötnek ki. A négy
gyerek itt, és a közeli Práter utcai iskolában éli meg a forradalmat, és a
maguk módján mind ki is veszik a részüket belőle. Van, aki röpiratokat gépel,
van, aki a sebesültek ellátásában segédkezik, és van, aki Molotov-koktélt dobál
a tankokra. Hiszen a 21. századiak megdöbbenésére, itt még a gyerekek is
harcolnak.
A forradalom arcai
A regény sorra veszi a fontosabb budapesti eseményeket. Néhánynál,
mint például a Rádiónál történt lövöldözésnél ott vannak a szereplők, másról, mint
a Kossuth téri sortűzről csak hallanak. A forradalom hangulatát, a felkelők
mindennapjait főként a Corvin téri pesti srácok által ismerhetjük meg. Kiss
Judit Ágnes gondosan ügyel rá, hogy a forradalom mindkét arcát megmutassa.
Látjuk a szolidaritást. Az ételt, amit a vidékiek felküldtek a harcolóknak.
Azt, hogy ha kitesznek egy ládát, hogy az elesettek családjainak gyűjtsenek,
abból nem lopnak az emberek, de még a betört kirakatban is ott hagyják a termék
árát, ha elvisznek valamit. De ugyanígy halljuk egy fiatalember elkeseredett
beszámolóját is arról, hogyan lincselte meg a tömeg a magukat megadó,
fegyvertelen ÁVÓ-sokat.
Az elesettek
Bár a gyerekek már a regény elején, a Rádiónál kitört
lövöldözésnél a dolgok sűrűjébe keverednek, valahogy a lövöldözés és a halottak
eleinte nem megrázóak, egy-egy fél mondatot olvasunk róluk. Talán ezért is
annyira sokkoló Kócos, a tizenhét éves, terhes forradalmár lány halála. Magát a
sebesülést és a halált nem írja le a könyv, "csupán" a teste felett gyászoló
kedvesét, de ez épp elég ahhoz, hogy a Kórház
az osztályteremben-t, a sorozat többi részével ellentétben, inkább csak a
felső tagozat vége felé ajánljam.
Kócos és kedvese kapcsán azonban felhívnám a figyelmet a
könyv egy erősségre (vagy inkább a magyar gyerekirodalom egyik gyengeségére). Megdöbbentően
kevés olyan magyar ifjúsági regény jelenik meg, amiben romák szerepelnek (és
ott sem feltétlen szerencsés az ábrázolásuk). Kiss Judit Ágnes nem csak azt
mutatja meg, hogy az '56-os hősök közt bizony a romák is ott voltak, de bár
csak nagyon röviden, a kultúrájuk egy szeletébe is bepillantást enged.
Ha a Kórház az
osztályteremben-nek van gyengesége, akkor az az, hogy a sorozat többi
részéhez képest talán egy fokkal kevésbé ismerhetjük meg a gyerekek egyéni
problémáit, Kiss Judit Ágnes inkább csak lebegteti a gondokat, úgy éreztem ezen
a téren sokszor félinformációt kapuk.
Mindenesetre mire a négy kamasz közvetlenül a szovjet
bevonulás előtt hazatér, nem csak önmagát érti meg jobban, hanem ötvenhatot is,
és azt, miért kellett Lóri dédapjának örökre elhagynia az országot.
Az Abszolút töri sorozat kötetei a magyar történelem
különböző korszakaiba repítik el egy osztály különböző tagjait. A kötetek nem
egymásra épülnek, bármilyen sorrendben olvashatóak.