Hány népszerű ifiregényt ismersz fel?
A következő játékban tíz népszerű, kortárs ifjúsági regényt kell egy mondat alapján beazonosítani.
George minden vágya egy számítógép, de számára ez csak álom. Szülei ki nem állhatják a technológia vívmányait, szerintük csak a bolygó pusztulásához vezetnek. Egy nap azonban új lakók költöznek a szomszédba: Annie és az apukája, Erik. No meg Kozmosz, a világ legerősebb számítógépe, aki még arra is képes, hogy kaput nyisson a világűrbe.
George szülei egész életüket a bolygó megmentésének szentelik: gyertyával világítanak, kizárólag zöldséget esznek, abból is főként azt, amit maguk termelnek. Még a ruháikat is maguk készítik.
Nem csoda, hogy George kissé kilóg a többi gyerek közül és nem rajong szülei életmódjáért. Ő nem szeret hétvégente ökotüntetésekre járni, szeretné viszont, ha a ruhái jobban hasonlítanának a többiekére, ha néha érte is autóval jönnének az iskolába, és főként, mindennél jobban szeretne egy számítógépet.
Számítógépe nincs ugyan, de van számtalan Miért?-je és Hogyan?-ja, no meg egy Freddy nevű, kalandra éhes malaca.
Egy nap Freddy átszakítja a kerítést és betör az elhagyatott szomszéd ház kertjébe. Csakhogy úgy tűnik, a ház már nem elhagyatott. George egy tüllszoknyás, nagyotmondó kislány, Annie mellett találja malacát. Hamarosan csatlakozik hozzájuk Annie apukája, Erik is, aki, George ismerősei közül elsőként, készen áll rá, hogy megválaszolja a fiú összes miértjét és hogyanját.
Ráadásul Eriknek számítógépe is van, nem is akármilyen! Kozmosz, a világ legerősebb (és legönteltebb) szuperszámítógépe. Nem csak beszélni tud, de arra is képes, hogy ablakot nyisson a világűrre, sőt, a folyamatok felgyorsítására is. Erik és Kozmosz megmutatják George-nak, hogyan születnek és pusztulnak el a csillagok.
A következő napokban George minden gondolatát Kozmosz és a csillagok kötik le. Annyira, hogy bajba kerül az iskolában és nem csak a rettegett tanárt, Greepert, de a suli nehézfiúit is magára haragítja. Ez a négy jómadár hazáig követik George-ot, aki csak a szkafanderes Annie közbelépésének köszönhetően menekül meg.
Annie nem csak behívja George-ot, de arra is rábeszéli Kozmoszt, hogy nyisson új kaput a világűrre, hogy George láthassa az üstökösöket. Csakhogy amikor a gép teljesíti kérését, Annie nemes egyszerűséggel kilöki a fiút az űrbe, majd maga is utána ugrik. Így történik, hogy a két gyerek üstökös hátán járja be a Naprendszert. Közelebbről látnak pár bolygót, megtapasztalják a gravitáció erejét, sőt az is kiderül, miért húz csóvát az üstökös.
A kaland azonban nem éppen veszélytelen! Szerencsére Erik az utolsó pillanatban haza ér, és kihúzza őket a csávából, de nagyon dühös. Haragszik Annie-re, haragszik Kozmoszra, és haragszik George-ra is. Úgy érzi, a fiú visszaélt a bizalmával, ráadásul a nála fiatalabb Annie-t is bajba keverte. Olyan dühös, hogy még George szüleivel is elbeszélget. A szülők csöppet sincsenek elragadtatva, a fiút nem csak Kozmosztól, de Annie-től is eltiltják.
Szomorú hetek következnek. Az iskola pocsék, George-nak bűntudata van. Ráadásul az Annie iránt érzett harag idővel elpárolog, és a fiú rádöbben, hogy hiányzik neki a kislány. Néhány héttel később, mikor a kerítés túloldaláról meghallja Annie szipogását, a két gyerek békét köt. Sőt, Annie azt is bevallja otthon, hogy nem George, hanem az ő hibája volt az űrbéli kaland, így Erik is megbocsájt, sőt, bocsánatot is kér, amiért igazságtalanul szidta össze a fiút.
Erik beavatja egy titokba: Kozmosz segítségével azon dolgozik, hogy új, az emberiség számára lakható bolygót találjon, ha a Föld már menthetetlennek bizonyulna. Cserébe George elmeséli, hogy benevezett egy tudományos versenyre, aminek a fődíja egy számítógép.
Erik segítséget ígér, de hirtelen minden megváltozik. Egy furcsa levél olyan, még ismeretlen bolygóról beszél, ami kiút lehet az emberiség számára, Erik pedig Kozmosz segítségével azonnal indul, hogy ellenőrizze.
George-nak nem tetszik a dolog. Gyanúsnak tartja a név nélküli levelet, ráadásul az is eszébe jut, hogy tanára, Greeper, mennyire érdeklődött Kozmosz iránt, és hogy a minap azt kérdezte, Erik nem tűnt-e el. Erik azonban nem hallgat a fiúra, és besétál a csapdába: foglyul ejti egy fekete lyuk. Ráadásul Kozmoszt is elrabolták!
Vajon Annie és George vissza tudja szerezni a szuperszámítógépet? És ha igen, Erik örökre elveszett, vagy a tudósok új elmélete igaz, és van rá mód, hogy megmentsék?
A történet végére nem csak George, de a Földért harcoló szülei és az új bolygót kereső tudósok is megértik, hogy a siker érdekében össze kell fogniuk.
A George sorozat a világhírű tudós, Stephen Hawking és a lánya közös munkája. A regény nem mese ismeretterjesztő részekkel, hanem ismeretterjesztés mesébe bugyolálva. Van némi kaland, szó esik barátságról, lódításról és furcsa szülőkről, de a könyv egyértelmű célja, hogy megismertesse a gyerekekkel a világűr alapvető működését. Ennek megfelelően a történet és az illusztráció mellett tudományos tényeket, magyarázatokat tartalmazó szövegdobozokat is olvashatunk.
És itt van is egy kis ellentmondás: a történet tíz év körülieknek szól, az ismeretterjesztés néhol idősebbeknek (találkoztam már 13-14 évessel is, akit lázba hozott a könyv). Ez azonban nem feltétlen probléma, a kisebbek inkább a történetre koncentrálnak, a szövegdobozokat esetenként át is ugorhatják. A nagyobbak, akiknek viszont már nem olyan izgalmas a mese, bőven érdekesnek találhatják a tudományos magyarázatokat. A gyerekek annyit vesznek fel a könyvből, amennyit be tudnak fogadni.
Maga a történet nem nagy szám, aranyos kalandregény, amiben jó gyerekek időnként butaságot csinálnak, de ha kell, összefognak és nem csak a rossz gyerekeket győzik le, de egy felnőtt gonosz terveit is meghiúsítják. Annak ellenére, hogy George szülei némileg röhejesnek tűnnek, a könyv nagyon is környezetvédelemre nevelő.
A George kulcsa a rejtélyes univerzumhoz a sorozat első kötete. A regényt Garry Parsons illusztrációja díszíti, emellett a könyvben több oldalnyi színes, magas minőségű fotó is található az űr csodáiról.
A tudomány erőt adhat a jónak, de ahogy az előbb rámutattál, nagy károkat is tud okozni."
Lucy Hawking, Stephen Hawking: George kulcsa a rejtélyes univerzumhoz – Könyvmolyképző, Szeged, 2008
Korosztály: 10+
Kaland: 7/10
Humor: 5/10
Ismeretterjesztés: 10/10
Nekem hogy tetszett: 6/10
Természetvédelem, Környezetvédelem
Tudomány
Fizika, Csillagászat
Világűr
Barátság
A következő játékban tíz népszerű, kortárs ifjúsági regényt kell egy mondat alapján beazonosítani.
A Könyvesház a legcsodásabb hely a világon! Van itt minden amit megálmodsz, édességtől őserdőig. A Cole gyerekek imádnak itt élni. Valami, pontosabban valaki azonban minden csoda közül hiányzik: Ruby, akit a népes család három évvel korábban veszített el skarlát miatt. Amikor egy nap felbukkan egy sunyi mágus, aki az Obskurátor névvel illeti magát,...
Amikor Fejó a Nemzeti Flimarchívumban tett osztálykiránduláson azt hallja, hogy a némafilmet, amit lát, Kolozsváron forgatta egy magyar, aki később három Oscar-díjat nyert, biztosra veszi, hogy ez kamu. Mi a következménye, ha udvariatlanok vagyunk a tárlatvezetővel? Első körben egy kis extra házi. Csakhogy ez a Vitéz János Gimnázium, ahol az...