A kissé elvarázsolt Mat bácsi töretlenül járja a világot, hogy
fosszíliákat gyűjtsön. Hogy legyen hová raknia őket, hatalmas házat vásárol,
amit unokahúgára, Sylviára, és annak gyerekkori dadájára bíz. Egy csúnya
baleset után fel kell hagynia hobbijával, hamarosan azonban mást kezd gyűjteni:
kisbabákat.
Pauline lesz az első. Utazásai során Mat hajótörést szenved.
A kisbaba szülei nem élik túl a szerencsétlenséget, így Mat örökbefogadja, és
hazaviszi Sylviának.
Petrova apjával egy kórházban barátkozik össze. Mindenki
aggódik a nagybeteg, özvegy férfi kisbabájáért, de mikor a kislány árván marad,
Mat őt is hazaviszi.
A harmadik babát, Posyt, már nem is meri személyesen
hazavinni, csupán egy levelet küld, amiben tudatja, hogy az apja meghalt, az
édesanyja pedig, aki táncosnő, nem tud a kicsiről gondoskodni. Gondolván, hogy
ahol két kislány elfér, ott van hely egy harmadiknak is, Mat vállalta, hogy
gondoskodik róla.
Merre jársz, Mat bácsi?
Csakhogy a Posyt kísérő levél másról is hírt ad: Mat
bejelenti, hogy nagyobb utazásra indul, és hagyott körülbelül öt évre elegendő
pénzt Sylviának.
Telnek-múlnak az
évek, a lányok szépen cseperednek. Eltelik öt év, de Matről semmi hír. Eltelik
hat év, de a bácsi még mindig sehol. A
pénz erősen fogytán, Nana és Sylvia (vagy ahogy a gyerekek hívják: Gyámi) egyre
inkább spórolni kényszerülnek. A lányokat kiveszik az iskolából, hogy Sylvia
maga tanítsa őket, de ez sem elég. Szerencsére itt a nagy ház, így Nana ötletét
követve, albérlőket fogadnak.
Az új lakók
Elsőként Mr. és Mrs. Simpson érkezik, na meg Petrova
gyönyörűségére, a csodaszép autójuk. Theo Dane kisasszony gramofont hoz
magával, majd végül a két idősebb doktornő is beköltözik. Hamar kiderül, hogy
ők nem orvosok, hanem tanárok, egyikük az irodalom, másikuk a matematika
doktora. Sylvia nagy megkönnyebbülésére, a két nyugdíjas hölgynek hiányzik a
tanítás és elvállalják, hogy ingyen foglalkoznak a lányokkal.
Csakhogy nem ők az egyedüli tanárok, akik a házba költöztek,
a gramofonos Theo tánctanár. Ő veti fel, hogy a lányokat írassák be a Tánc- és
Színházművészeti Akadémiára, ahol ő is dolgozik. Bár Sylvia eleinte ódzkodik a
dologtól, Nana meggyőzi őt. Amellett, hogy jót tesz majd nekik a dolog,
tizenkét éves koruktól pénzt kereshetnek, ráadásul mire felnőnek lesz egy
szakmájuk. Nem kell feltétlen ezzel foglalkozniuk majd, de ártani nem árt.
Az Akadémia
Az Akadémia komoly intézmény. Madame Fidolia, az orosz
balett táncos, aki a forradalom után költözött Londonba, azzal a céllal
alapította, hogy világhírű intézményt hozzon létre a cári balett mintájára.
Mikor aztán rádöbbent, hogy ez nem fog menni, színházművészetet és
idegennyelveket is oktatni kezdett az iskola.
A három Fossil lányból kettő remekül érzi magát az
Akadémián. Posy hamar kitűnik hihetetlen tánctehetségével, olyannyira, hogy a
Madame magánórákat kezd adni neki. Pauline tehetséges színésznőnek bizonyul,
olyannyira, hogy már az első év végén megkapja egy jótékonysági előadás
főszerepét. Vele játszik Petrova is, de ő korántsem élvezi annyira a dolgot,
mint a testvérei. Ő nem olyan jó a színpadon, mint a nővére. Ügyesen táncol, de
közel sem olyan jól, mint a húga. Ráadásul butaságnak, és unalmasnak tartja az
egészet. Őt az autók érdeklik, és újabban a repülők. Arról álmodozik, hogy
sofőr lesz, és főként pilóta! Szerencsére az egyik albérlő, Mr. Simpson nem
csak bármikor meghallgatja, de azt is megengedi neki, hogy segítsen az autó
körül. Sőt, mikor a férfi megnyitja saját szerelőműhelyét, Petrova is saját
szerelős overállt kap, és ott töltheti a vasárnapokat.
Gyámi újra és újra emlékezteti Petrovát, nem kell az
Akadémiára járnia, ha nem érzi ott jól magát, de a kislány ki akarja venni a
részét az otthoni gondokból, így hát nem vallja be az igazat.
Fizetések
Nem sokkal később ugyanis, a lányok elkezdenek pénzt
keresni. Noel Streatfeild gondosan bemutatja, milyen szabályok vonatkoztak a
harmincas években a gyerekszínészekre. Sylviának és a gyerekeknek nem csak azt
kell bizonyítaniuk a hatóságoknak, hogy a lányok megfelelő ellátásban és
oktatásban részesülnek, de azt is, hogy a keresetük legalább harmada a gyerekek
nevén lévő takarékpénztárba kerül, hogy felnőve legyen egy kis megtakarításuk.
A lányok keresetének további tíz százaléka az Akadémiához kerül az oktatás
fejében, egy részével otthon segítenek, a maradék pedig fedezi a ruházkodást,
és egy kis zsebpénzt.
Primadonnák
Pauline hamar belekóstol a sikerbe, és ez nem feltétlen tesz
jót neki. A nyári főszerep után unja az órákat, úgy érzi, ő már mindent
megtanult a színházban. Szerencsére tanárai nem hagyják elkallódni, a kislány
pedig megérti, hogy mindig van mit tanulni.
Nehezebben rázódik helyre, mikor megkapja első hivatalos
szerepét, mint Alice. Ez már nem jótékonysági előadás, hanem komoly színház,
igazi színészekkel, nagy nézőközönséggel, sajtóérdeklődéssel és fizetéssel.
Először csak a testvéreinek játssza az eszét, később már a színházban sem ügyel
magára. A kislányt, akit eleinte sajnált, mert csak a beugró szerepét kapta meg,
annak ellenére, hogy ügyesebb volt a meghallgatáson, mint ő, ugráltatni kezdi.
Nana nem hagyja annyiban a dolgot, de Pauline csak akkor tanulja meg a leckét,
mikor a színházi felnőttekkel szemben is minősíthetetlenül viselkedik. A
rendező nem tűri a dolgot, másnap a beugró lesz a sztár. Pauline elszégyenli
magát, Gyáminak is töredelmesen bevallja, milyen csúnyán viselkedett. Másnap
bocsánatot kér a rendezőtől. Nehéz lecke, de Pauline megtanulja, hogy attól,
hogy főszereplő, még nem a világ közepe, és senki sem pótolhatatlan. És amikor
legközelebb szerepet kap, már nem hagyja, hogy a fejébe szálljon a dicsőség.
Ugyanaz a kedves kislány marad, mikor egyre nagyobb sikere lesz a színpadon,
amikor megkapja élete első filmszerepét, amikor Hollywoodba hívják, hogy sztár
legyen.
Posy más tészta. Nagyon tehetséges, és ezzel tisztában is
van. Keményen dolgozik a sikerért, öntudatosan halad az útján. Viselkedése
időnként nagyképűnek tűnik, pedig többnyire csak végtelen tárgyilagosságból
fakad.
Hétköznapi kisasszonyok
Persze az élet nem csak a színpadról szól. Betegségek jönnek
és mennek, karácsony lesz, aztán vakáció. Telnek a harmincas évekbeli
kishölgyek hétköznapjai, napi sétákkal, uzsonnával, karamellakészítéssel,
szülinapokkal, és a megfelelő és megfizethető csinos ruha utáni hajszával.
A különbözőségük ellenére a lányok igazi jó testvérek,
egyértelmű, hogy nem csak vérkötelék teheti a családot. Ha egyikük nem úgy
viselkedik, ahogy kéne, a másik kettő nem tétovázik fricskázni őt, de ha
valakit bánat ér, ott vannak egymásnak. Pauline, igazi felelősségteljes
nagytesó lesz, aki ha kell, jó viselkedésre bírja kishúgát, ha kell, vigasztal,
ha kell, áldozatot hoz, hogy testvére álma teljesülhessen.
A történet végére Pauline útra kell, hogy sztár legyen,
Posyt tanítványául fogadja egy híres balettművész, Petrova pedig hátat fordít a
színpadnak, hogy, a végre hazatérő Mat támogatásával szenvedélyeinek, az
autóknak és a repülőknek hódolhasson.
Noel Streatfeild regénye igazi bájos, régimódi történet.
Olyan mese, amiben a felnőttek mind jószándékúak, segítőkészek és bölcsek, a
gyerekek pedig, még ha tudnak is a gondokról, biztonságos burokban élnek. Mint
a korabeli gyerekkönyvek többsége, (először '36-ban jelent meg) ez is kissé
didaktikus, de szerethető regény. A történet régimódisága, amellett, hogy
látjuk, hogy nevelték akkoriban a lányokat, abban is megnyilvánul, hogy 14
évesen Pauline már felnőttnek számít, akire már nem a gyerekszínházi szabályok
vonatkoznak.
A Balettcipők az első Streatfeild "cipős" könyvei közül, de
ezek nem épülnek egymásra, bármilyen sorrendben olvashatók. Kilenc éven felül
ajánlom. A könyvből készült 2007-es fimben a Hermione Grangerként befutott Emma
Watson játssza Paulin-t.