El kell ismerni, hogy a tanárok nem veszik félvállról a fotó
ügyét. Sára néni, a napközistanár igyekszik mindenkire figyelni, igazságos
lenni, ez azonban mégse elegendő. Az
osztályfőnök újra és újra elismétli, az áldozat keresse nyugodtan. Ő rögtön
kedd reggel egy kollektív büntetéssel kezeli az ügyet, ami felveti a kérdést:
valóban kollektív a bűn? A felelősség csak azé, aki elkészítette a képet, vagy
a közegé, amiben a támadó úgy vélte megteheti ezt? Mikor az egyik diák elmondja
a tanároknak, hogy látta az egyik társát a tetthelyről távozni, és szerinte ő a
támadó, a tanárok nem gondolják meg kétszer a dolgot, raportra hívják a diákot,
és ez végzetes hiba a részükről. Az állítólagos támadó valójában az áldozat, de
ő annyira szégyelli a dolgot, hogy inkább felvállalja a büntetést, csak hogy ne
ő legyen az osztály vesztese. A büntetés pedig nem könnyű, az egész osztály, a
szülők és néhány tanár elé ki kell állnia, és bűnbánóan bocsánatot kérnie.
Mivel azonban nem sikerül összehoznia a beszédet, azt az igazgató diktálja le.
Ez megint csak komoly kérdéseket vet fel pedagógiai szempontból, hiszen így
csak a megaláztatás jut a "tettesnek" de nem kell átgondolnia mit tett. Szintén
problémás, hogy gyerekek többször is leszidást kapnak, arról viszont nincs szó
a regényben, hogy valamelyik tanár beszélgetett volna velük arról, miért is
olyan szörnyű ami történt. Összességében a tanárok jószándékúak, meg van bennük
az akarat, hogy kezeljék az ügyet, de sajnos nem feltétlen jól teszik. Azt is
érdemes megjegyezni azonban, hogy sokszor hátrányban vannak, a gyerekek
visszatartják az információkat, arról nem beszélve, hogy nemigen lehet az egyik
gyerekkel lelkizni, ha a terem végében két másik összeverekszik.
Látlelet
Ha van hibája a könyvnek, akkor az az, hogy a sok
"főszereplő" miatt az olvasó talán belezavarodhat, hogy ki kicsoda. Viszont ami
hatalmas erőssége, hogy nem szájbarágós. Bevallom, végig azt vártam, hogy az
áldozat a felnőttekhez fordul, ők igazságot tesznek, mi meg megkapjuk a szép
kövér tanulságot: lám-lám, a felnőttekben bízni kell. Szó sincs róla! Az
osztály vesztese nem megoldást kínál a problémákra, hanem segít megérteni a
közeget, amiben a gyerekek a mindennapjaikat élik, és felhívja a figyelmet rá,
milyen hatással vannak egymásra. Mert félre értés ne essék, Az osztály
vesztesében semmi olyasmi nem történik, (talán magát a fotót kivéve) ami ne lenne
mindennapos az iskolában. A regény látlelet egy hétköznapi osztályról.
Az osztály vesztesét tíz éven felülieknek ajánlom, de nem
csak gyerekeknek. Wéber Anikó munkája tipikusan az az ifjúsági regény, amit jó
szívvel ajánlok szülőknek és pedagógusoknak is, hiszen rengeteg olyan téma
felmerül benne, amiről érdemes beszélgetni, ráadásul segíthet megérteni miért
is olyan nehéz ötödikesnek lenni. Úgy vélem a regény iskolai közös olvasmánynak
is tökéletesen alkalmas. Azoknak a szülőknek, akik fennakadnak a regényben
felbukkanó néhány trágár kifejezésen (pl. kurva, köcsög) sajnálattal üzenem,
hogy egyetlen olyan szó sem szerepel a könyvben, amit ötödikesek ne
használnának.